Jak jsem (skoro) přišel o 4 000 EUR aneb Co všechno umí telefonní podvodníci

Jednoho letního pátečního večera mi zazvonil telefon. Česká předvolba, neznámé číslo. Zvedl jsem to – a ocitl se v poněkud bizarním rozhovoru s údajným „manažerem“ Pavlem Nečasem ze společnosti Coin Market Cap Ltd. Špatnou slovenštinou s východoevropským přízvukem se mi snažil namluvit, že můj kryptoměnový účet právě prodělal 4 000 EUR. A že to je vážný problém!
Věděl jsem, že jde o podvod a že jsem se jednoduše stal dalším v řadě volaných. Klidným hlasem jsem ho ujistil, že v životě se dějí i horší věci a že jsem už přišel o víc než čtyři tisíce eur. Především jsem mu ale řekl, že jsem si u nich nikdy žádný účet nezakládal – natož abych jim posílal peníze!
On se mě však mermomocí snažil přesvědčit, že jsem na to možná jen zapomněl. A že peníze u nich skutečně mám – a on prý nechce, abych o ně přišel.
Divadlo jménem psychologická manipulace
Můj samozvaný manažer se však nedal odbýt. Prý se o mé peníze bojí víc než já, protože:
- Mě má „rád“,
- a pokud nezareaguji, bude on sám sankcionován částkou 2 000 EUR za každých 1 000 EUR, o které jsem přišel a proto je musíme poslat na jiný účet!
To už je solidní melodrama. Emoce, empatie, tlak – klasické prvky sociálního inženýrství. A já, v roli zvědavého pozorovatele, jak takový manipulativní rozhovor probíhá, jsem se rozhodl, že mu chvíli dám prostor.
10 minut absurdity: „Máte u nás účet!“
Z hovoru se stalo desetiminutové absurdní divadlo. Zde je ukázka:
- „Máte u nás účet!“
- „Nemám. I když jsem dost majetný, tohle bych si pamatoval.“
- „Poslal jsem vám e-mailem přístupové kódy. Podívejte se a uvidíte sám.“
- „Na e-mail, který jsem vám nikdy nedal?“ (zjistil jsem, že si na internetu našel můj pracovní e-mail)
- „Teď nejsem na e-mailu, podívám se později a zavolám vám zpět na číslo, ze kterého voláte.“
- „Tam se… nedovoláte, ale pošlu vám WhatsApp kontakt. Kdy vám mohu zavolat?“
A bylo to. Můj „manažer“ ztratil trpělivost a zavěsil.
Fakta, která by vás měla znepokojit
Podobné telefonáty nejsou výjimkou – jsou to promyšlené útoky, které dnes postihují tisíce lidí měsíčně. Jen v České republice se podle Policie ČR:
- Počet nahlášených případů telefonních podvodů zvýšil o více než 130 % meziročně.
- Průměrná škoda se pohybuje od 30 000 do 200 000 Kč, výjimkou ale nejsou ani milionové částky.
Podvodníci často tvrdí, že:
- došlo k narušení vašeho bankovního účtu,
- investice ztratila hodnotu a je potřeba ji rychle „zachránit“,
- nebo že právě oni jsou zástupci vaší banky, policie či investiční platformy.
Jak tyto hovory poznat?
Zde je několik varovných znaků, podle kterých snadno poznáte, že jde o podvod:
· Volají z neznámého českého nebo zahraničního čísla.
· Tváří se jako autorita (bankéř, technik, policista, investor).
· Vytváří naléhavý tlak, že musíte jednat hned.
· Používají emoce – strach, empatii, obavy o vaše peníze.
· Snaží se vás dostat k e-mailu nebo odkazu, který obsahuje škodlivý software.
· Chtějí vás přesvědčit k převodu peněz nebo instalaci aplikace (např. AnyDesk, TeamViewer).
Jediná správná reakce? - Zavěsit. Ihned.
Nepokračujte v konverzaci, neklikejte na nic, nehledejte „jestli náhodou nemají pravdu“. Hrají na vaše slabiny a největším rizikem není hloupost, ale zvědavost.
I já, ač jsem věděl, že se jedná o podvod, jsem cítil silné pokušení kliknout na ten e-mail a „jen se podívat“. A to je přesně ten moment, kdy vás mají.
Máte podobnou zkušenost?
Podělte se o ni. Pište mi nebo zavolejte – ať už jen kvůli sdílení, nebo abychom ostatní mohli varovat. V podobných situacích sdílení znamená obranu.