Jak jsem (skoro) přišel o 4 000 EUR aneb Co všechno umí telefonní podvodníci

Jednoho letního pátečního večera mi zazvonil telefon. Česká předvolba, neznámé číslo. Zvedl jsem to – a ocitl se v poněkud bizarním rozhovoru s údajným „manažerem“ Pavlem Nečasem ze společnosti Coin Market Cap Ltd. Špatnou slovenštinou s východoevropským přízvukem se mi snažil namluvit, že můj kryptoměnový účet právě prodělal 4 000 EUR. A že to je vážný problém!

 

Věděl jsem, že jde o podvod a že jsem se jednoduše stal dalším v řadě volaných. Klidným hlasem jsem ho ujistil, že v životě se dějí i horší věci a že jsem už přišel o víc než čtyři tisíce eur. Především jsem mu ale řekl, že jsem si u nich nikdy žádný účet nezakládal – natož abych jim posílal peníze!

On se mě však mermomocí snažil přesvědčit, že jsem na to možná jen zapomněl. A že peníze u nich skutečně mám – a on prý nechce, abych o ně přišel.

 

Divadlo jménem psychologická manipulace

Můj samozvaný manažer se však nedal odbýt. Prý se o mé peníze bojí víc než já, protože:

  1. Mě má „rád“,
  2. a pokud nezareaguji, bude on sám sankcionován částkou 2 000 EUR za každých 1 000 EUR, o které jsem přišel a proto je musíme poslat na jiný účet!

To už je solidní melodrama. Emoce, empatie, tlak – klasické prvky sociálního inženýrství. A já, v roli zvědavého pozorovatele, jak takový manipulativní rozhovor probíhá, jsem se rozhodl, že mu chvíli dám prostor.

 

10 minut absurdity: „Máte u nás účet!“

Z hovoru se stalo desetiminutové absurdní divadlo. Zde je ukázka:

  • „Máte u nás účet!“
  • „Nemám. I když jsem dost majetný, tohle bych si pamatoval.“
  • „Poslal jsem vám e-mailem přístupové kódy. Podívejte se a uvidíte sám.“
  • „Na e-mail, který jsem vám nikdy nedal?“ (zjistil jsem, že si na internetu našel můj pracovní e-mail)
  • „Teď nejsem na e-mailu, podívám se později a zavolám vám zpět na číslo, ze kterého voláte.“
  • „Tam se… nedovoláte, ale pošlu vám WhatsApp kontakt. Kdy vám mohu zavolat?“

A bylo to. Můj „manažer“ ztratil trpělivost a zavěsil.

 

Fakta, která by vás měla znepokojit

Podobné telefonáty nejsou výjimkou – jsou to promyšlené útoky, které dnes postihují tisíce lidí měsíčně. Jen v České republice se podle Policie ČR:

  • Počet nahlášených případů telefonních podvodů zvýšil o více než 130 % meziročně.
  • Průměrná škoda se pohybuje od 30 000 do 200 000 Kč, výjimkou ale nejsou ani milionové částky.

Podvodníci často tvrdí, že:

  • došlo k narušení vašeho bankovního účtu,
  • investice ztratila hodnotu a je potřeba ji rychle „zachránit“,
  • nebo že právě oni jsou zástupci vaší banky, policie či investiční platformy.

 

Jak tyto hovory poznat?

Zde je několik varovných znaků, podle kterých snadno poznáte, že jde o podvod:

·         Volají z neznámého českého nebo zahraničního čísla.

·         Tváří se jako autorita (bankéř, technik, policista, investor).

·         Vytváří naléhavý tlak, že musíte jednat hned.

·         Používají emoce – strach, empatii, obavy o vaše peníze.

·         Snaží se vás dostat k e-mailu nebo odkazu, který obsahuje škodlivý software.

·         Chtějí vás přesvědčit k převodu peněz nebo instalaci aplikace (např. AnyDesk, TeamViewer).

 

Jediná správná reakce? - Zavěsit. Ihned.
Nepokračujte v konverzaci, neklikejte na nic, nehledejte „jestli náhodou nemají pravdu“. Hrají na vaše slabiny a největším rizikem není hloupost, ale zvědavost.

I já, ač jsem věděl, že se jedná o podvod, jsem cítil silné pokušení kliknout na ten e-mail a „jen se podívat“. A to je přesně ten moment, kdy vás mají.

 

Máte podobnou zkušenost?

Podělte se o ni. Pište mi nebo zavolejte – ať už jen kvůli sdílení, nebo abychom ostatní mohli varovat. V podobných situacích sdílení znamená obranu.